Hanne Boel i Odda Kino

lørdag

6Nov

BETWEEN DARK AND DAYLIGHT

Pris: 480,- 
Følg med på TicketCo, der blir billettene tilgjengelig.

Sted: Odda Kino

Om Hanne Boel er tilbake? Næh, Hanne har aldri vært borte. Men det er dog allikevel en liten
sannhet i utsagnet. Med BETWEEN DARK AND DAYLIGHT ser Hanne Boel tilbake mot
sine klassiske utgivelser som den største danske soulsangerinne noensinne. Men det nye
albumet er ikke et forsøk på å gjenopplive svunnen storhet, mere å utforske og bygge på
innhøstede erfaringer og ikke minst levd liv. Hanne har bagasjen med sig og fremsynet intakt
og har ikke kastet sig ut i en konkurranse med sin egen fortid.


Da unge Hanne Boel i en årrekke hadde turnert landet rundt med funk gruppen Blast, vendte
hun sig mod en mere soul preget lyd, som hun med LP’en BLACK WOLF presenterte
offentligheten for i 1988. Det satte for alvor i gang karrieren, og hun fikk allerede ved
utgivelsen av DARK PASSION i 1990 enorm suksess og har siden gang på̊ gang toppet
hitlistene i Danmark og Scandinavia. Med et salg på over 2,5 mil. album, fordelt på 20
utgivelser, er Hanne Boel den best selgende danske artist noensinne, og bagasjen er fylt av
utallige hedersbevisninger, Grammyer og hva ellers er. Hun har alltid vært flittig på live siden
og opptrer til stadighet for fulle hus i primært Danmark og i Norge, som nærmest har tatt
henne til seg som sin egen.


Hanne Boel har nettopp avsluttet en stilling som professor og prorektor på Det Rytmiske
Musikkonservatorium i København, hvor hun har vært ansatt siden 2009 og gavmildt øst av
sin tid og erfaring til utviklingen av unge talenter. Og midt i det har hun latt sig inspirere til
igjen å utrykke seg selv og igjen bli ”helt sin egen”.


Hanne Boel har tilbragt en stor del av sin karriere i et musikalsk delta, hvor soul strømmer inn
i R & B med opphold i rockens og jazzens bifloder. Hennes stemme har ikke mistet noe av sin
emosjonelle storhet, sin karakterfulhet og nære uttrykksfullhet og på hennes første egentlige
soloutspill på mange år optimeres utrykket ved også å hente energi hos noen av tidens beste
musikere fra både rockens og jazzens verden på et album, der først og fremst, helt uten
snerrende genre- begrensinger, er gjennomsyret av en uttrykks lyst, som ikke er til at holde
tilbake.


Hennes musikalske overskudd vil minne oss om en stemme, som stadig vibrerer med sensuell
fargerikhet i flere stilarter, soul, funk og jazz og med et hot (og cool) band, som deler hennes
dype kjærlighet til den store afroamerikanske musikk.


Hanne Boels dynamiske og kraftfulle stemme har åpnet mange dører, men med BETWEEN
DARK AND DAYLIGHT er det noe mere på gang - noe dypere, noe ekstraordinært, noe
mere risikabelt. Den danske musikklegenden er vibrerende til stede i et utrykk og et personlig
univers, som lyder av NÅ! Det er lenge siden Hanne Boel har vært igjennom hele prosessen
med å skrive låter, finne deres form og utrykk, velge og finne medspillere og makkere og ikke
minst å spille inn. Det har været en meget emosjonell og gledelig gjenopplevelse av de
prosesser hun kjenner så godt fra tidligere.


BETWEEN DARK AND DAYLIGHT inneholder nye originale låter skrevet av Hanne selv,
og andre skrevet i samarbeide med bl.a. Jacob Bellens, Anders SG og Emil Falk og innspilt
med nennsom hånd- men med gode venner. Det er Hanne Boel anno 2020, i et dekonstruert
univers og en hybrid av mange retninger, hvor hun føler seg hjemme. Hanne forteller selv:
”Der er gået tid, og jo, jeg er også blevet ældre og meget føles anderledes. Men jeg har mødt
en meget større fordomsfrihed denne gang end nogensinde tidligere,” forteller Hanne i

anledning utgivelsen. ”Jeg har ventet på udtrykstrangen i stedet for at se den som et naturligt
flow, der bare fortsætter. Det har været udfordrende at tage udgangspunkt i mine egne sange
og ikke mindst egne tekster, men det har også været tilfredsstillende at lade processen tage sin
tid. Jeg har i de senere år turneret flittigt med bl.a. guitaristen Jacob Funch (I Got You On
Tape, Moi Caprice, The Late Great Fitzcarraldos, Mads Mouritz). Vi har udforsket
mulighederne for sammenspil på en mere autentisk måde, uden så megen teknik; en slags
tilbage til rødderne. Denne erfaring har blandt andet været medvirkende til at sende mig mod
det, jeg står for i dag med fokus på samspil og masser af dynamik i lydbilledet – og som
derfor også er en del af inspirationen til mit nye album.


Alt begynte med en bunke sanger gjemt i skrivebordsskuffen skrevet over en lengere periode,
og de fleste aldri fremført for en levende sjel. Jacob Funch hjalp til med å gi de liv og
plutselig fløt det hele på beste vis. For en artist, som har arbeidet hardt i 1990`åerne med
datidens voldsomme plateselskap styring, blev det til en befriende kreativ opplevelse.
Prosessen måtte ta den tid som var nødvendig. ”Det måtte gerne være en langvarig proccess
uden forhastede beslutninger. Vi holdt døren åben for kreativitet til det sidste”. Sier Henne
Boel


Siden blev bassisten Anders ”AC” Christensen (Paul Motian, Jakob Bro, Sort Sol, Savage
Rose, Tomasz Stanko) hanket inn. I en ukes tid bodde og spilte de alle tre under samme tak
hjemme hos Hanne, som sitter tilbake med en opplevelse av, at verden utenfor kunne ha
eksplodert uten deres viten. ”Jeg kan ikke sætte ord på, hvor lykkelig og forkælet jeg føler
mig, når jeg får lov at opleve intensiteten i det, jeg elsker allermest; at spille og synge i tæt
samarbejde med andre musikere og ikke mindst der, hvor musikken får lov til at styre og vise
vejen.”


Etter forarbeidet og noen få grunntoner blev flere musikere og sangere hyret inn i The Village
Recording i Vanløse med August Wanngren ved spakene. Her vokste prosjektet, hvor hver
enkelt deltager (og det ble mange) fikk lov til at sette sitt preg. Det var overraskende å
oppleve, hvorledes de ulike musikalske personligheter ga musikken nye og uventede retninger
med en intakt, rytme- seksjon, hvor den amerikanske trommeslageren Kenny Wollesen (Tom
Waits, Sean Lennon, Bill Frisell, Norah Jones, Myra Melford, Steven Bernstein, John Zorn)
lagde dype grooves, og en horn- og strykeseksjon løftet prosjektet den siste veien over
målstreken, før Mads Nørgård begynte å mixe de mange sporene.


“Nogle tekster giver sig selv på forhånd, andre får måske en ny mening, når de synges af
netop mig, med det liv jeg har levet og netop mine erfaringer, ikke bare som musiker og
sanger, men som menneske. Det er spændende at lade sig udfordre af en tekst, og at mærke
nødvendigheden i ordene” - forteller Hanne om sitt valg av låter, som ofte beskriver små
emosjonelle øyeblikk. De er enklere enn hun egentlig trodd de skulle være, og de presenteres
med ømhet og kjærlighet. Flere tar utgangspunkt i døgnets mørke timer, hvor det usagte og
fortrengte får plass, hvor følelsene får overtaket og sansene skjerpes – om dualismen mellom
natt og dag, lys og mørke. Men det handler også om tid, alder, aksept og tillit, knirkende
kjærlighet, om anger i stort og smått – men bestemt også om den kjærlighet, som kan finne
vei i sprekkene og få allting til å vokse!


Man skal være forsiktig med hva man ønsker seg, man kan risikere å få det! Men værsågod,
her er Hanne Boel’s BETWEEN DARK AND DAYLIGHT!